Autoilun suuri muutos: Miten sähköautot valtaavat Järvenpään tiet?
Autoilun suuri muutos: Miten sähköautot valtaavat Järvenpään tiet?
Järvenpään valtuustossa 9.10. keskusteltiin resurssiviisaudesta ja toimintamme vaikutuksista ympäristöön. Samalla keskusteltiin myös liikenteen päästöistä kaupungissa.
Tartuin keskusteluun todeten valtuustolle, että suomalainen autoilu on tällä hetkellä poikkeuksellisen nopeassa murroksessa.
Ensirekisteröinneistä täyssähköautoja on ollut:
🚕2019 = 2 %
🚗2022 = 18 %
🚙2023 syyskuuhun mennessä = 33 %
Bensiini- ja dieselautojen vastaavat luvut ovat:
🚕2019 = 91 %
🚗2022 = 62 %
🚙2023 syyskuuhun mennessä = 46 %
Mikäli seuraa pörssiyhtiöiksi listautuneiden autonvalmistajien tuotantosuunnitelmia, ensiautojen sähköistyminen tulee jatkumaan kiihtyvänä kehityssuuntauksena.
Kutsuisin tätä autoilun merkittäväksi rakenteelliseksi uudistukseksi, joka on tapahtunut ja tapahtumassa juuri tällä hetkellä. Vaikutus päästöihin tulee kiihtymään vielä tämän vuosikymmenen aikana, sillä jos täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on nyt suuressa murroksessa, tulee niiden osuus käytettyjen autojen kaupasta aikanaan seuraamaan perässä.
Liikenteen päästöt tulevat siis paikallaan junnaamisen sijaan todennäköisesti lähtemään laskuun tulevien vuosien aikana, vaikka täällä valtuustossa ei tehtäisi yhtään mitään. Ja tämä tulee tapahtumaan Suomen perinteisesti iäkäs autokantakin huomioiden, koska muutos käytettyjen autojen kaupassa ja huoltopalveluissa tulee tuomaan osaansa päästövähennyksiin.
Muutos autokannassa on hyvä asia, ja voimme sitä toisaalta edistää esimerkiksi latauspisteiden rakentamiseen kannustamalla. Näin päästömme vähenevät liikenteen osalta pienin teoin, vaikka muutos on merkittävää ilmankin.
Kohti sähköisempää autoilua siis - niin Järvenpäässä kuin lähikunnissakin - ja koko Suomessa! ✅